![]() |
La vida eterna es guanya amb el prestigi de la terrenal |
Coplas por la muerte de su padre és una elegia escrita per Jorge Manrique a finals del segle XV dedicada al seu pare Santigo Rodrigo Manrique. És una de les obres cabdals de la Literatura Espanyola, tant per la seva estructura mètrica amb l'aparició del peu trencat, com pels temes tractats, el pas de la vida i la fama més enllà de la vida terrenal.
La veu de de l'autor s'alça greu i profunda, potent, vivaç i expressiva al mateix temps que s'ensorra l'esperança. És la vivència, en primera persona, de l'eterna oposició entre temporalitat i eternitat.
Més informació: Coplas a la muerte de su padre de Jorge Manrique
L'obra es divideix en tres parts: vida terrenal, vida eterna i vida de la fama. És un referent clàssic de la temàtica del tempus fugit i de la fama i l'honor una vegada mort. Aquesta obra reflexa la importància de llaurar-se una bona reputació durant la vida terrenal, per a ser recordat d'una forma eterna i honrada.
Las Coplas són una elegía, un plany de l'autor cap al seu pare que no troben consol excepte en la idea que sempre serà recordat, en sentit cristià. Estem davant l'extensió de la fama en aquest món.
Recuerde el alma dormida
avive el seso y despierte
contemplando
como se pasa la vida
como se viene la muerte,
tan callando;
cuán presto se va el placer,
cómo, después de acordado,
da dolor;
cómo, a nuestro parecer,
cualquiera tiempo pasado,
fue mejor.
avive el seso y despierte
contemplando
como se pasa la vida
como se viene la muerte,
tan callando;
cuán presto se va el placer,
cómo, después de acordado,
da dolor;
cómo, a nuestro parecer,
cualquiera tiempo pasado,
fue mejor.
La reputació és quelcom molt valuable en qualsevol entorn vital. Els nostres actes ens defineixen i generen en els altres una visió particular sobre nosaltres. Llaurar-se una bona reputació és quelcom que necessita temps, esforç i dedicació, uns elements que poden caure en sac buit si la perdem, i això pot succeir en un instant. Un comentari desafortunat, una acció incontrolable, una decisió no correcta poden alterar la visió que es té sobre nosaltres i fer miques la nostra reputació.

Molts són els casos de decisions errònies o desafortunades que han generat grans crisis online i han suposat una inversió molt gran de recursos i temps per a resoldre-les, fet que ha significat que aquella campanya publicitària se n'anés en orris.
Empatia, asertivitat i resolubilitat són característiques comunicatives bàsiques per a gaudir d'una bona reputació online.
Més informació: Gestión de situaciones difíciles per Clara Trobador
It takes twenty years to build a reputation and five minutes to ruin it.
Warren Buffett
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada